PŘEHLED KOMUNIKAČNÍCH METOD MEZI ZDRAVOTNÍ ZÁCHRANNOU SLUŽBOU (ZZS) A NEMOCNIČNÍM ZAŘÍZENIM U AKUTNÍHO PACIENTA
Úvod.
Rádi bychom představili dostupné komunikační metody mezi výjezdovou skupinou zdravotní záchranné služby (ZZS) a nemocničním zařízením.
Oddělní akutní kardiologie je kontaktováno ZZS v případě podezření na primárně kardiologický problém (akutní koronární syndrom, arytmie, akutně vzniklou dušnost, známky srdečního selhání a jiné akutní stavy) nebo jako výzva o ECPR (extrakorporální resuscitaci).
Soubor a metoda.
Sledovali jsme frekvenci komunikace se ZZS všemi dostupnými prostředky a posuzovali jejich četnost v posledním roce. Na našem pracovišti máme k dispozici aplikaci Medtext, Lifenet, telefonní linku a dále kontakt prostřednictvím mailové komunikace s možností zasílání křivky 12 svodového EKG.
Výsledky.
Systémem Medtext jsme v posledním roce obdrželi celkem 264 avíz, z toho se v 96 případech se jednalo o ECMO protokol (extrakorporální resuscitaci). Prostřednictvím systému Lifenet s námi bylo konzultováno celkem 480 nemocných a na mailovou adresu oddělení akutní kardiologie přišlo od ZZS celkem 348 mailů s EKG křivou. V našem pozorování jsme zaznamenali zvýšený trend v komunikaci se ZZS systémem Medtext.
Závěr:
Forma a spolupráce se ZZS spolu s posouzením aktuálního stavu nemocného v terénu představuje zásadní parametr, který je nutný k rozhodnutí o typu potřebného akutního lůžka nebo akutního katetrizačního výkonu. Můžeme se tak připravit na akutní příjem nemocného včetně možnosti urgentního nasetování systému ECMO v případě EPCR.