Sdělení závažné diagnózy nemocným a jejich rodinným příslušníkům je na jednotce intenzivní péče častým úkonem. Často tuto situaci řešíme u mladších pacientů, kteří dosud žili plnohodnotným životem. Sdělení závažné diagnózy je zátěžovou situací pro lékaře, ale především pro pacienta a jeho nejbližší. Důležitý je způsob komunikace, který by měl být co nejvíce empatický. Závažné onemocnění je spojeno s utrpením nejen fyzickým, ale také psychickým. Podvědomí pacienta ovládá strach a myšlenka na blížící se smrt. Po sdělení diagnózy lékařem je sestra, která je s pacientem 24 hodin denně, jeho důvěrníkem, který mu odpovídá na jeho otázky týkající se současnosti, ale i budoucnosti. Pacient doufá, že mu pomůže překonat úskalí nemoci a provede ho všemi situacemi, které ho čekají. V dnešní době již máme k dispozici krizové interventy, kteří jsou v těchto situacích sestrám nápomocni.
Cílem našeho sdělení je představení úkolů krizového interventa a jeho spolupráci se sestrou a lékařem. Kolektiv jednotky intenzivní péče má stále vyšší pracovní vytížení a tak čas zbývající ke komunikaci s nemocnými je stále menší. Pacient toto vnímá, nechce situaci sestře ztěžovat, mlčí a uzavírá se do sebe. Zde je vhodné využití krizového interventa, který je zde zcela jen pro pacienta a má dostatečný časový prostor, aby jej vyslechl. Zmapuje emoce a dá prostor k jejich ventilaci, což je pro pacienta velmi důležité. Připomene mu copingové strategie, které v běžném životě používáme všichni ke zvládání stresu a na které mohl nemocný pod tlakem náročné situace zapomenout.
V našem sdělení Vás dále seznámíme s případem našeho pacienta, kde nejen kardiochirurgické řešení, ale také psychická podpora ze strany krizové interventky a celého personálu KARD JIP pomohla k úspěšnému vyléčení. Pacient dnes žije plnohodnotný život.