Úvod: Výuka studentů medicíny na lékařských fakultách v České republice probíhá v současné době podle zavedených schémat. Výuka intenzivní medicíny a první pomoci je značně rozdílná od výuk jiných klinických oborů. Hlavní rozdíl spočívá v nutnosti nácviku praktických dynamických stereotypů (masáž srdce, umělá ventilace, uvolnění dýchacích cest, defibrilace, koniotomie, drenáž pneumotoraxu). Absolvent studia všeobecného lékařství musí být schopen provádět KPR, život zachraňující výkony a být schopen se správně rozhodnout v intenzivní medicíně.
Cíle: V rámci pilotního ověření bude proškoleno celkem 300 studentů I., IV. a V. ročníku lékařské fakulty. Na základě hodnocení účastníků budou připravované výukové moduly revidovány a upraveny tak, aby vyhovovaly v maximální možné míře cílům projektu a zamýšlené cílové skupině.
Metodika: Cílová skupina získá po absolvování výuky první pomoci a intenzivní medicíny s využitím e-learningového portálu pomocí textů, fotografií, videa, 3D animací a nácviku na modelech ucelený pohled na problematiku intenzivní péče a diferenciální diagnostiku závažných stavů včetně jejich základní léčby. Studenti budou schopni provádět také kvalitní základní i rozšířenou neodkladnou resuscitaci díky vybavení moderními výukovými trenažéry.
Výsledky: V současné době probíhá praktická výuka a současně sběr evaluačních dotazníků od studentů. Vlastní vyhodnocení dílčích dat bude součástí posterové prezentace.
Závěr: Předpokládaný přínos pro cílovou skupinu spočívá ve zlepšení teoretických i praktických znalostí studentů lékařské fakulty současně se zvýšením efektivity výuky první pomoci a intenzivní medicíny. Dalším přínosem bude lepší přístup k informacím. Usnadnění uplatnění na trhu práce a rychlejší zapracování studentů i lékařů po nástupu do zaměstnání.
Projekt byl podpořen grantem ESF reg.č. CZ.1.07/2.2.00/15.0249