Úvod: Individuální konzultace s poradcem, zaměřené na změnu životního stylu jsou významnou součástí preventivní medicíny. Nejčastěji je poradenství poskytováno formou řízeného rozhovoru. Již od počátku probíhají snahy využít při poradenství výhod softwarové implementace, naráží však na obtížnost hodnocení efektivity.
Metodika, soubor: V rámci pilotního experimentu vyplnilo 42 pacientů (muži, ženy, 60,1± 10,54 roků) softwarově implementovaný konzultační dotazník, uspořádaný do karet simulujících výběr témat v řízeném rozhovoru a implementován byl tak, že sbíral a statisticky vyhodnocoval také vybrané informace o chování klienta v průběhu vyplňování dotazníku (postranní informační kanál). Analyzovali jsme dvě skupiny metadat: doba prohlížení nebo vyplňování příslušné karty a požadavek klienta na podrobnější informace. Každý pacient byl individuálně poučen, ale vyplňování prováděl sám. Statistické vyhodnocení bylo provedeno metodou…..
Výsledky: Kompletní dotazník vyplnilo 25 klientů (60%). Průměrná doba vyplňování/prohlížení byla 22 ± 3,2 vteřiny. Mezi klienty byly výrazné interindividuální rozdíly v rychlosti vyplňování / prohlížení (obecná rychlost komunikace). Doba prohlížení jednotlivých karet s informacemi se lišila (pravidla antisklerotické diety 32 ± 5,3 vteřiny, jednovětná výživová doporučení 1,5 ± 0,14 vteřin). Nad prvním obrázkem výživové pyramidy strávili pouze 4 z 25 klientů delší dobu než 10 s (33±11,2 vteřiny), ostatní jej pravděpodobně nestudovali (2,0 ± 0,54 vteřiny). Obdobně bylo možné vyhodnotit i jiné předkládané informace.
Závěr: Pilotní experiment prokázal možnost a vhodnost sběru metadat o chování uživatele. Zavedení této metody pomůže získat významnou zpětnou vazbu, která nám umožní vyhodnocovat účinnost softwarově implementovaného poradenství.
Podpořeno grantem AZV MZ ČR č. 15-31000A