PROHLÍŽENÍ ABSTRAKTA

REHABILITACE PACIENTŮ S CHRONICKOU ISCHEMICKOU CHOROBOU SRDEČNÍ
Tématický okruh: Rehabilitace v kardiologii
Typ: Ústní sdělení - lékařské , Číslo v programu: 255
Sdělení navržené do bloku Asociace/PS/OS:
PS Kardiovaskulární rehabilitace

Pochmonová J.1, Havelková A.1, Konečný L.1, Svačinová H.1, Vank P.2, Mífková L.1, Siegelová J.1, Dobšák P.1

1 Katedra fyzioterapie a rehabilitace, Klinika funkční diagnostiky a rehabilitace, LF MU, FN u sv. Anny, Brno, 2 FN u sv. Anny v Brně


Cíl práce: Cílem práce byla analýza kvality života, výkonnosti a ukazatelů kapacity transportního systému u žen s onemocněním ischemickou chorobou srdeční (ICHS) rozdělených do skupin podle rizika funkce ejekční frakce (EF) levé srdeční komory.
Metodika: Vyšetřili jsme 23 žen ve věku 63,8±11,6 roků (bez infarktu myokardu) s echokardiograficky zjištěnou EF 56,4±7,1 % a indexem tělesné hmotnosti BMI 27,0±5,0 kg.m-2, a 15 žen ve věku 63,8±8,7 roků (bez infarktu myokardu) s EF 37,2±4,3 % a indexem tělesné hmotnosti BMI 29,3±4,4 kg.m-2 před a po aerobním tréninku kombinovaném s posilováním. Srovnali jsme parametry kapacity transportního systému, maximálně dosažený symptomy limitovaný výkon a pomocí dotazníku SAQ 1-5 (Seattle Angina Questionnaire) subjektivní vnímání kvality života.
Výsledky: Ve skupině žen s vyšší EF jsme nalezli (před versus po) signifikantní změnu WmaxSL (80,2±19,5 v. 87,6±23,3; p<0,05), WmaxSL.kg-1 (1,16±0,33 v. 1,24±0,35; p<0,05) VO2SL (1167±264 v. 1275±298; p<0,01), VO2SL.kg-1 (16,45±3,22 v. 17,92±3,61; p<0,05), SAQ3 (84±18 v. 89±13; p<0,05), SAQ4 (92±11 v. 96±7; p<0,05), SAQ5 (67±18 v. 78±16; p<0,05). Ve skupině žen s nižší EF jsme zaznamenali signifikantní změny u VO2SL  (1150±160 v. 1237±161; p<0,05), VO2SL.kg-1 (15,27±2,50 v. 16,50±2,84; p<0,05), SAQ1 (61±22 v. 77±19; p<0,01), SAQ2 (70±22 v. 89±15; p<0,05), SAQ3 (78±22 v. 83±18; p<0,05), SAQ5 (49±22 v. 64±21; p<0,01).
Závěr: Aerobní trénink kombinovaný s posilováním žen s onemocněním ICHS a EF nad 45 %  stejně jako u žen s EF do 45 % včetně zlepšuje kapacitu transportního systému a subjektivně vnímanou kvalitu života.
Podporováno výzkumným záměrem MSM 0021622402