VIEW AN ABSTRACT

EDUKACE PACIENTŮ S IMPLANTABILNÍMI KARDIOVETERY-DEFIBRILÁTORY
Topic: Cardiac pacemakers
Type: Presentation - nurses , Number in the programme: 381

Nečasová L.1, Sedláček K.2, Bláhová M.3, Kvasničková D.3

1 Klinika kardiologie, Institut klinické a experimentální medicíny, Praha, 2 IKEM Praha, Praha, 3 Praha


Stres vyvolaný nemocničním prostředím je zodpovědný za fakt, že si pacienti jsou schopni zapamatovat jen zlomek informací, které jim jsou v průběhu pobytu podány. Proto jsme zavedli program edukace pacientů s implantabilními kardiovetery-defibrilátory. Jeho cílem je pomoci pacientům vyrovnat se s realitou život ohrožujícího onemocnění se všemi jeho důsledky a omezeními a motivovat je k aktivní spoluúčasti na své léčbě a spolupráci se zdravotnickým personálem. Edukaci provádíme ve třech pilířích. Před výkonem – shrnutí vědomostí nemocného a podání chybějících informací o onemocnění, plánovaném výkonu a časném pooperačním průběhu, upozornění na podstatná omezení z hlediska technických požadavků přístroje; edukace po výkonu před propuštěním z nemocnice – vysvětlení pooperačního průběhu, péče o operační ránu, rady, jak se zachovat v případě výbojů, poučení, jaké činnosti lze s přístrojem ICD provádět a jaké nikoli, základní informace o pohybovém režimu a o průběhu periodických kontrol funkce přístroje ICD. Pokud je pacient vybaven přístrojem pro dálkové sledování, doplňujeme informace týkající se tohoto typu sledování. Součástí této fáze je cílená psychologická podpora u pacientů po opakovaných adekvátních i neadekvátních výbojích, u poruch tělesného schématu, a dále u úzkostných a panických poruch spojených s výskytem život ohrožujících arytmií a přítomností implantovaného přístroje. Ve třetím pilíři je edukace zaměřena na prohlubování znalostí o onemocněních spojených se vznikem život ohrožujících arytmií v rámci pravidelných setkání a seminářů zaměřených na problematiku poruch srdečního rytmu a v podpoře online poradny a dostupnosti informací o onemocnění na webových stránkách Kliniky kardiologie.